vrijdag 28 december 2007

Lang leve tepelklovenschudsel!

Mijn mama is een fervent borstvoedings aanhangster: ze kan zo bij de BVN. Mijn zusjes hebben allebei 10 maanden aan de borst gedronken en mama is zelfs zo fanatiek dat ze de papjes er ook mee aanlengt. Er is dan ook volop voeding aanwezig! Er kleeft echter één nadeel aan zoveel overproductie: stuwingskoorts! Oké, een ander nadeel is dat papa de hele dag samen met de meiden in koor zingt over grote bloemkolen. En een huisarts die een dag van tevoren het al aan ziet komen en vindt dat je al behoorlijk Us Mem bent. Met die laatste 2 valt volgens mama overigens nog wel te leven. Maar stuwingskoorts schijnt van het ergste kaliber te zijn. Het vervelende is dat dit bij mama zo rond de 3e dag na de geboorte op gaat treden en zoals dat in vaktermen (of krachttermen, hoe je het beestje ook noemen wilt) heet: de tepels zijn dan nog niet uitgehard.

Een oplossing is mij zo vaak mogelijk aan te leggen om de stuwing weg te laten drinken. Probleem voor mij is onwillige borsten die zo op spanning staan dat de ik niet lekker kan drinken. Gevolg: onrustige Ivan, die wil drinken, niet kan drinken, gaat huilen, maar nog geen lege borst. Het aanleggen wordt een drama, omdat de tepels pijnlijk blijven en bij vaak aanleggen op dit moment niet zo wel varen...
De overproductie blijft ondertussen lekker doorgaan, en doordat ik dit niet weg kan drinken, wordt deze hoeveelheid melk die in de borsten achterblijft gaandeweg steeds groter, tot de overlast van pijn voor mama te groot wordt. Haar temperatuur schiet als in een frituurpan omhoog, er onstaan pijnlijke harde plekken in de borst en als we niet uitkijken wandelen we zo een borstontsteking binnen waardoor we helemaal met de gebakken peren zitten. Of gekookte melk...

Dan komt daar dankzij de eerder genoemde Us Mem dokter het Tepelklovenschudsel om de hoek kijken. Lang leve de non die dit recept destijds nog in het AZG bedacht heeft! Door dit regelmatig tussen de voedingen door te gebruiken, worden de tepels tegelijkertijd ontsmet en uitgehard, waardoor mama mij weer wat vaker en zekerder aan de borst kan schuiven. Het werkte bij mijn zus Luna en nu ook weer bij mij, en na 10 dagen is mama nu pijn- en stuwingsvrij!

1 opmerking:

Marianne zei

Tepelklovenschudsel?
VERTELLLL :D:D:D
Fijn dat het nu beter gaat zeg, kan me alleen maar een heel klein beetje indenken hoe een pijn het moet geven...
xxx